torsdag 25 september 2008

Filip och Fredrik vill spöa Kent

foto: Daniel Jälmbratt/Kanal 5
Fredrik Wikingsson vann dodgeballmatchen i kvällens ”Vem kan slå Filip och Fredrik”. Nu letar han nya måltavlor.
- Jag vill se hur Jocke Berg klarar sig i en dodgeballarena.


Som första svensk kanal visade kanal 5 en dodgeballmatch i rikstäckande tv. Utmanaren Jessica Brännström hade chansen att plocka in tio poäng på Filip och Fredrik och ta ett stort steg närmare priset på 1 500 000 kronor.

Reglerna var modifierade för spel en-mot-en: träff och lyra gav poäng, först den till tre poäng, bäst av tre set.

Jessica låg under i första set, men såg ut att kunna vinna efter att ha träffat Fredrik i skrevet och följt upp med en thigh burner. Fredrik avslutade dock starkast med ett skott i magen.

Jessica hade stundtals svårt med reglerna och i andra set kom hon ur fokus efter att ha fått en möjlig träff bortdömd. Trots en snygg lyra höll det inte hela vägen för Jessica. Fredrik Wikingsson vann med siffrorna 3-2, 3-1.

- Det är synd att reglerna inte gick fram helt, men både jag och Ingvar (Oldsberg) drog igenom dem innan matchen, sade domare Markus Persson från Stockholm Dodgeball Association.

Markus Persson håller med om att Fredrik Wikingsson mycket väl kunde ha träffats i andra set, men att det var svårt att se från domarplats.

- Jag satt i en dålig vinkel. Det är möjligt att den tar i bröstet, men jag ser ingen träff och då kan då inte utdöma något poäng.

En kritisk röst på Kanal 5:s hemsida talar om en uppgjord match, något som Markus Persson tillbakavisar.

- Men jag förstår att det är upprörda känslor när en spelare känner sig felaktigt behandlad när så mycket står på spel. Men jag kan inte göra något åt det.

Fredrik Wikingsson hade inga problem med reglerna. Däremot var bollarna förvånansvärt stora.

- Jag har rätt små händer och kastade handledskast, så det gjorde jävligt ont. Jag tror fotbollsmålvaktskast hade varit en bättre idé, sade tv-profilen.

Annars var dodgeball en sport i Fredrik Wikingssons smak och han sade sig vara mer än villig att spela igen. Önskemotståndet är Joakim Berg från popgruppen Kent. I Filip och Fredriks tecknade serie Myggan blir Joakim Berg halshuggen med en blu-ray-skiva.

- Jag skulle gärna se hur han klarar sig i en dodgeballarena.

Även artisterna E-type, Jacob Hellman och cred-producenten Kleerup står på önskelistan över motståndare.

- Vi får försöka ordna en celebrity deathmatch på Orionteatern i höst, sade Markus Persson.

Se matchen på Kanal 5:s webb-tv

Inga kommentarer: